Dette er tekstversionen af Konstant fokus på bedre forløb for de akutte patienter
Klik her for at komme til den grafiske version af Konstant fokus på bedre forløb for de akutte patienter

Forside - Læs op - Sitemap


Konstant fokus på bedre forløb for de akutte patienter


Alle aktører på Kolding Sygehus, som har ansvaret for at de akutte patienter får hurtig og kvalificeret behandling, stikker hovederne sammen for at finde de bedste løsninger. Det handler om hele tiden at toptune arbejdsgange for at undgå flaskehalse, unødig ventetid og fejl.


Af Tine Glindvad Polat, Sygehus Lillebælt kommunikation.
 

Når en patient kommer ind i Akutmodtagelsen på Kolding Sygehus er målet, at der kun går 30 minutter før en læge har set patienten og fire timer efter skal der være lagt en plan inden patienten bliver sendt videre til en stamafdeling. Sådan ser virkeligheden ikke altid ud. Men i løbet af det seneste år, er der sket markante forbedringer og der arbejdes hårdt og konstant på at justere alle de komplekse tandhjul, for at undgå, at der opstår overbelægning i modtagelsen.

Birgit Røge Thorup Medicinsk KS 
Overlæge Birgit Thorup Røge og de andre medicinske læger samarbejder tæt med personalet på Akutafdelingen for at få de mest optimale forløb for de akutte patienter. Her får Birgit Thorup Røge vendt dagens opgaver ved Cetreatavlen med flowebmasterhandicap.asp?id=aster Lene Juelsgaard og overlæge Mohamad El-Faramawi.
 

Hvad virker bedst?

For 14 dage siden, var medarbejderne i Akutafdelingen med i et eksperiment, der gik ud på at udvikle den bedste og mest effektive måde at modtage og behandle den akut syge patient.
Øvelsen gik ud på, at der i løbet af syv arbejdsdage fra kl. 10-18 blev testet en række forskellige kombinationer af personaleforstærkning forskellige steder i ’systemet’. For eksempel en ekstra bioanalytiker og en ekstra sygeplejerske én dag, næste dag en ekstra speciallæge og en ekstra reservelæge.

Hver dag blev personalet også bedt om, at udfylde en ’dags-MTU’ om, hvor tilfredse de havde været med deres arbejdsdag. Nu skal alle data analyseres, og så vil det vise sig, om det har gjort en forskel i forhold til at nedbringe overbelægningen i akutmodtagelsen og øge medarbejdernes trivsel.

Undgå at patienter skal vente i kø

Drivkraften bag eksperimentet er overlæge Birgit Thorup Røge, som er speciallæge på Infektionsmedicinsk Afdeling, men hun har også sin daglige gang på Akutafdelingen.

- Kongstanken er at sætte små forbedringsforsøg i gang, som hurtigt kan vise, om dén vej at gå er farbar, eller om der skal prøves noget andet. Vi har selvfølgelig nogle formodninger om, hvorfor der opstår flaskehalse og kø. For eksempel spilder vi tid, når vi skal vente på et røntgen- eller blodprøvesvar, for at kunne lægge en plan for en patient og få vedkommende sendt videre, forklarer Birgit Thorup Røge.

Det sidste halve år har Birgit Thorup Røge taget uddannelsen som forbedringsvejleder på Institute for Healthcare Improvement (IHI) i Boston. IHI har også været samarbejdspartner gennem de tre år, hvor Selskab for Dansk Patientsikkerhed kørte projekt ”Patientsikkert Sygehus” på Kolding Sygehus og fire andre sygehuse i Danmark.

Toptunede arbejdsgange

Det nyeste projekt hedder Patientsikkert Flow og det handler om at hjælpe personalet med at få gjort overgangene smidigere, så der ikke opstår flaskehalse, unødvendig ventetid og fejl, der potentielt kan skade patienterne.

- Når vi har kø i modtageområdet, bliver patienterne nogle gange sendt videre til Stamafdelingen uden at være blevet vurderet af en læge og uden en plan, og det kan give risiko for fejl. Derfor er det så vigtigt, at vi finder ud af, hvordan vi kan toptune vores arbejdsgange i akutmodtagelsen, så der ikke opstår kø, forklarer Birgit Thorup Røge.

Fået skabt en fælles ånd

Det er et år siden at der blev sammensat en flowgruppe på tværs af afdelinger og faggrupper, for at forbedre samarbejdet om de akutte patienter. På øverste ledelsesplan, er der blevet lavet et driftsråd, hvor afdelingsledelserne fra både Medicinsk Afdeling, Akutafdelingen og de kirurgiske afdelinger samles. Også i speciallægegruppen er der blevet en helt anden fælles ånd, end for bare et år siden.

- Vi er dybt engagerede i Akutafdelingen og har en speciallægegruppe der går ”all in”. Vi har fået stablet tavlemøder på benene, hvor vi briefer og deler viden på tværs af både afdelinger og faggrupper. Og når det tit brænder på om eftermiddagen, hvor der typisk kommer mange akutte patienter, så er folk blevet rigtig gode til at komme ned og hjælpe, fortæller Birgit Thorup Røge.




Region Syddanmark - Email: kontakt@regionsyddanmark.dk