Dette er tekstversionen af Vi skal huske at patienterne er i et fremmed land
Klik her for at komme til den grafiske version af Vi skal huske at patienterne er i et fremmed land

Forside - Læs op - Sitemap


Vi skal huske at patienterne er i et fremmed land


Kirurgisk Rygsektor i Middelfart har gennemført et patient-feedback projekt, for at blive klogere på, hvad deres patienter helt konkret oplever, når de er i deres hænder. Og selvom 81 procent af patienterne er meget tilfredse, så er der altid plads til forbedring.


Af Tine Glindvad Polat, Sygehus Lillebælt kommunikation.


Da 50-årige Jørgen Nielsen fra Esbjerg i efteråret fik en stivgørende lændeoperation gik alting lige efter bogen. Han følte sig velinformeret og medinddraget i beslutningen om, at det var en operation, der skulle til for anden gang i hans liv. Den første fik han tilbage i 1999.
Dét han ikke var forberedt på var, at han blev meget afhængig af den morfin, som han fik med sig hjem efter operationen. Det tog dobbelt så lang til at få sig trappet ud af det, som sygehusets informationspjece fortalte om.

- Det ville have hjulpet mig meget, hvis jeg havde været forberedt på, hvordan kroppen kan reagere. At det er helt normalt at få angstanfald, virkeligheds-forvrængelser og klaustrofobi og at det kan tage meget længere tid end der står beskrevet i pjecen. Jeg blev meget forskrækket over at jeg reagerede sådan, fortæller Jørgen K. Nielsen, som er vendt tilbage til sit job som redder hos Bios.


Meget lyttende

De dårlige oplevelser han havde med udtrapningen af morfin, delte han ved det feedback-møde, som han deltog i sammen med tre andre rygpatienter, personale og konsulenter fra Center for Kvalitet.
- Det var et meget positivt møde, hvor vi havde muligheden for at fortælle om vores oplevelser hele vejen rundt. Personalet var meget lydhøre og interesserede i vores feedback. Udover det med medicineringen har jeg kun godt at sige om den behandling jeg har fået, understreger Jørgen Nielsen.

Diskusprolaps Christian Støttrup MS
Den rigtige mængde information på det rigtige tidspunkt er essentiel for patientens videre forløb. Arkivfoto: Charlotte Dahl.
 


Patienterne er i et fremmed land

Rygkirurgisk Sektor har indtil videre holdt to feedbackmøder, hvor der mødte ni ud af 14 inviterede patienter op. Udover feedbackmøderne har afsnittet haft konsulentbistand fra Center for Kvalitet, hvor de to konsulenter Ane Blom og Lene Von Bülow har gået i ’patientens fodspor’. Det gav også en masse historier set med patientens briller.

Generelt har afdelingen meget tilfredse patienter, som oplever god sammenhæng i deres forløb og som roser personalet for deres faglighed, venlighed og imødekommenhed. Men der var også nogle patienter, som oplevede de effektive processer lidt som et samlebånd. Der var også flere som var trætte af at blive spurgt om de samme rigtig mange gange, ligesom nogle patienter oplevede ’information overload’ – de fik simpelthen for mange informationer på for kort tid.

- Nogle patienter var også meget skuffede og synes at det var en barsk besked at få, at der ikke var hjælp at få ved en operation, som de måske havde forventet at få, fortalte Lene Von Bülow og Ane Blom ved en præsentation af deres undersøgelse, hvor en stor del af personalet fra Rygkirurgisk Sektor var samlet.

- Vi så også patienter, som lagde den pjece, som personalet gav dem over i bunken af pjecer, som de havde i forvejen. Vi blev lidt i tvivl om, om I har tid til at vurdere, hvad den enkelte patient har behov for og at I måske giver dem for mange informationer, på for kort tid, sagde Lene Von Bülow.

Kirurgisk Rygsektor har sat gang i flere forskellige projekter, som tager fat i nogle af de tilbagemeldinger patienterne har givet. Et innovationsprojekt om udskrivelser, hvor abstinenser efter udskrivelse er en del af det, et søvnprojekt og et projekt, hvor personalet prøver at kortlægge den viden og information de giver patienterne og hvornår.




Region Syddanmark - Email: kontakt@regionsyddanmark.dk