Dette er tekstversionen af Sygehus Lillebælts patienter er blandt landets mest tilfredse
Klik her for at komme til den grafiske version af Sygehus Lillebælts patienter er blandt landets mest tilfredse

Forside - Læs op - Sitemap


Sygehus Lillebælts patienter er blandt landets mest tilfredse


Patienterne på Sygehus Lillebælt er blandt de mest tilfredse i landet. Det viser resultatet af den Landsdækkende Undersøgelse af Patienttilfredshed (LUP) for 2015.

Resultatet af den årlige undersøgelse af patienternes tilfredshed (LUP) er altid ventet med spænding på sygehusene, fordi det er en god lakmusprøve på, om patienterne er tilfredse med deres pleje, behandling og ophold.

Målt på spørgsmålet om samlet tilfredshed, er patienterne på Sygehus Lillebælt så tilfredse, at resultatet af LUP 2015 placerer sig signifikant over landsgennemsnittet. Det gør lægelig direktør Mads Koch Hansen glad:

- Det gør mig meget glad, at vi har nogle af landet mest tilfredse patienter på Sygehus Lillebælt. Vores vigtigste opgave er, at gøre det bedste vi kan for patienterne. Det er dét, vi stræber efter på Sygehus Lillebælt, og derfor er det selvfølgelig et dejligt skulderklap, når vi kan se at vores patienter også synes, at vi gør det godt, siger lægelig direktør Mads Koch Hansen.

Hjælpe patienterne til at træffe det rigtige valg


Det er tusindvis af patienters svar og meninger om deres oplevelser på Sygehus Lillebælt, der ligger til grund for den årlige patienttilfredshedsundersøgelse. På Sygehus Lillebælt er patienterne mest tilfredse med pleje og behandling, personalets venlighed og imødekommenhed og at behovet for mad og drikke er dækket.

Men der er også plads til forbedringer, når det handler om pårørendes mulighed for at deltage i beslutninger, information om (bi-)virkninger ved ny medicin, der tages efter udskrivelse og personalets interesse for patienternes egne erfaringer med deres sygdom.

- Vores opgave er at give patienterne den bedste behandling. Vi vil gerne blive langt bedre til at patienterne, eventuelt sammen med de pårørende, bliver inddraget i beslutningerne om, hvad der er den bedste behandling for den enkelte patient. Læger og sygeplejersker er eksperter i sygdom, men patienten er ekspert i sit eget liv og ved, hvad der er værdifuldt for netop ham eller hende. Sammen kan patienter og fagfolk træffe de rigtige valg om undersøgelser og behandling. Det er noget af det, vi arbejder målrettet med at blive bedre til, siger Mads Koch Hansen.

Derfor fortsætter Sygehus Lillebælt sine indsatsområder i tråd med Region Syddanmarks strategi for patient- og pårørendeinddragelse: Ledelsesværktøjet ’I Patientens Fodspor’, undervisning af personale i Patientcentreret Kommunikation (Klar Tale projektet), Center for Fælles Beslutningstagen og Patient- og pårørenderådet på Vejle Sygehus.

Rapport med bilag om årets LUP resultater
 




Region Syddanmark - Email: kontakt@regionsyddanmark.dk