Dette er tekstversionen af Mennesker er forskellige også når de er syge
Klik her for at komme til den grafiske version af Mennesker er forskellige også når de er syge

Forside - Læs op - Sitemap


Mennesker er forskellige også når de er syge


 

Edvin Schei holdt oplæg til Kunsten at kommunikere 2016.


”Den samme sygdom vil aldrig gøre to personer syge på den samme måde. Derfor er vi nødt til at forstå patienten og hans eller hendes livsmål.” Det budskab leverede den norske læge Edvin Schei til konferencen Kunsten at kommunikere i juni 2016. Samtidig stillede han en huskeliste op for god patientkontakt.


Af Kir Klysner, foto: Charlotte Dahl


Engang var formlen mere simpel. Nu ved vi, at det er meget mere komplekst.
”Lægen har en viden, som løser et sundhedsproblem. Det var det eneste fokus engang. Nu ved man, at det også handler om patientens oplevelse, og at der sker en massiv fortolkning hos den enkelte.” 

Edvin Schei er læge og professor i Bergen i Norge ved Institut for global helse og samfundsmedicin og har skrevet bogen med den sigende titel ”lyt ” om kommunikation og lægerollen.

”Lægen skal ikke bare forholde sig til patienten, men til hele oplevelsen og til, hvem patienten er som person og holde øje med patienten og sig selv.”

Basis for alle   
Edvin Schei var blandt talerne på konferencen ”Kunsten at kommunikere” d. 9. og 10. juni 2016, som blev afholdt for anden gang og er arrangeret af Enhed for Sundhedstjenesteforskning på Sygehus Lillebælt og SDU.

Her stillede han en liste med basisfærdigheder op, som alle kan træne. Det er en slags huskeliste for god patientkontakt.


”Det skal vi undervise alle nybegyndere i og selv blive ved med at træne. Den samme sygdom vil aldrig gøre to personer syge på den samme måde. Derfor er vi nødt til at forstå patienten og hans eller hendes livsmål.”

Her refererede Edvin Schei til en nyere definition på sygdom fra Eric Cassell  i ”The nature of healing” fra The modern practice of medicin fra 2012:

”En person er syg, når han eller hun ikke kan nå sine livsmål på grund af en funktionssvækkelse, som antages at tilhøre medicinens domæne.”

Edvin Schei satte sine egne ord på:

”Vi skal kende livets grundvilkår. Vi er alle sårbare, afhængige og dødelige. Og vi skal lære at arbejde med patienten og forstå hans eller hendes livsmål, for det vil altid være forskelligt.” 

Huskeliste for god patientkontakt
1. Etablér tidlig tillid til patienten. Patienten læser dig

2. Forstå, hvad patienten forstår
Gode spørgsmål at stille:
- Hvad skete der?
- Hvad forventer du af mig?
- Hvad bekymrer dig?


3. Vis empati. Lad lidelsen få plads i et empatisk fællesskab.

4. Vis at du tænker – brug tænkepausen.
 

Kunsten at kommunikere 2016
Der var 230 deltagere til konferencen "Kunsten at kommunikere".
Konferencen gentages om to år. Se 2016-programmet på www.kunstenatkommunikere.dk


 

 




Region Syddanmark - Email: kontakt@regionsyddanmark.dk