Dette er tekstversionen af En samtale om medicin med stor virkning
Klik her for at komme til den grafiske version af En samtale om medicin med stor virkning

Forside - Læs op - Sitemap


En samtale om medicin med stor virkning


På Organkirurgisk Afdeling på Kolding Sygehus får patienter inden udskrivelsen besøg af en farmakonom, der grundigt fortæller om virkningen og bivirkningerne af den medicin, som patienten skal tage. Det har en stor effekt.

Tekst: Søren Hygum Hansen, Sygehus Lillebælt
Foto: Charlotte Dahl, Sygehus Lillebælt

Lis Holst sidder oprejst i sengen med dynen over sig. I fem dage har den 79-årige koldingenser været indlagt til behandling for en sprængt blindtarm, men nu er dagen kommet, hvor hun skal udskrives – og atter kan komme hjem.

Men inden hun kan forlade det hvide sygehusværelse med udsigt over det vestlige Kolding, skal hun tale med farmakonom Lisa Svendsen, der har sat sig i en stol ved siden af sengen.
- Jeg skal fortælle dig lidt om den medicin, du skal tage, når du kommer hjem, siger farmakonomen.

Lis Holst får informationer om virkning og ikke mindst bivirkninger af medicinen.
- Det vigtigste, du skal have, er metronidazol, og du må ikke drikke øl og vin, mens du får det, forklarer Lisa Svendsen, mens Lis Holst kigger hende i øjnene og lytter interesseret.

Mere velinformerede patienter
Samtalen mellem farmakonomen fra Sygehus Lillebælts apotek og en patient er nu blevet dagligdag på Organkirurgisk afdeling på Kolding Sygehus. I et lille år har alle patienter på afdelingen umiddelbart inden udskrivelsen til eget hjem fået besøg af en farmakonom, der har givet vigtige informationer om den medicin, som patienten skal indtage derhjemme. Medicin, der i flere tilfælde kan have bivirkninger, som patienten skal kende til.
- Samtalen giver tryghed. Patienterne er rigtig, rigtig glade for det. Mange af dem takker for de gode råd og får ro omkring den medicin, de skal have. De ved, hvad de skal gøre derhjemme, fortæller Lisa Svendsen.

De foreløbige stikprøve-resultater viser da også, at patienterne generelt føler sig mere velinformerede om medicinen og dens bivirkninger, end de gjorde før, at indsatsen begyndte.
 

Samtale om medicin
Lisa Svendsen snakker med Lis Holst om den medicin, hun skal have.
 

Medicinsamtalen i forbindelse med udskrivelsen fra sygehuset blev indført på baggrund af forrige års patienttilfredsundersøgelse. Den viste, at mange patienter ikke følte sig tilstrækkeligt informerede om virkningen og bivirkningerne af den nye medicin, der fulgte med behandlingen på sygehuset.

Der var derfor en risiko for fejlmedicinering og genindlæggelser.
- Resultaterne fra undersøgelsen fik os til at reagere. Vi ved, at vi ikke kan fortælle om medicinen på et vilkårligt tidspunkt under indlæggelsen, for der er patienten måske plaget af smerter eller af for eksempel kvalme, der gør, at vedkommende har svært ved at modtage og forstå informationen. Men ved udskrivelsen er patienten typisk mere modtagelig, fortæller Helle Poulsen, der er klinisk sygeplejespecialist på Organkirurgisk afdeling, og som er én af arkitekterne bag indsatsen.

Vigtigt med nærvær
Typisk taler farmakonomerne med tre patienter om dagen.
- De fleste forstår dét, vi fortæller, men nogle få kobler fra undervejs i snakken, og så gør man det kortere og fokuserer på det mest vigtige i stedet. Vi prøver at være så nærværende som muligt og lytte til dem og lade dem stille de spørgsmål, de har, siger Lisa Svendsen.

En anden del af indsatsen omhandler små medicinkort, som patienten samtidig får udleveret ved afgangen fra sygehuset, hvorpå der står info om den nye medicin, som patienten får. De kort bliver udleveret på tværs af hele Organkirurgisk afdeling.
- Det er godt også at få den information på skrift, forklarer Lisa Svendsen.

Susanne Jochumsen, der er sygeplejerske på Organkirurgisk Ambulatorie og Endoskopiafsnit, forklarer, at patienterne for eksempel kan have spørgsmål omkring behandlingsperioden.
- Patienterne har i nogle tilfælde tidligere været i tvivl om, hvor længe de skal tage medicinen. Nu sikrer vi, at de har forstået det, siger hun.
 

Lis Holst har under samtalen fået besked om, at det er hjemmeplejen, der vil hente den medicin, som hun skal tage. Det skal hun ikke selv tænke på.
- Det var dejligt at vide. Man føler sig passet godt på, konstaterer hun.




Region Syddanmark - Email: kontakt@regionsyddanmark.dk