Gå til indhold
FORSIDEN | LÆS OP | REN TEKST | PRINT | SITEMAP |
Header

Lad maskerne falde i mødet med patienten

Som et nyt skud på stammen i Sygehus Lillebælts kommunikationskurser ”Klar tale”, var 50 patienter, læger, sygeplejersker, forskere, designere og teologer onsdag 30. marts samlet til den første teaterworkshop med professionelle skuespillere. Kodeordet er skabe plads til både faglighed og det emotionelle.

Teater Workshop
Professor på SDU's Institut for Design og kommunikation, Henry Larsen, var facilitator ved teaterworkshoppen på Vejle Sygehus onsdag. Her venter skuespillerne bag ved ham på input fra deltagerne.


Af Tine Glindvad Polat. Foto: Charlotte Dahl, Sygehus Lillebælt kommunikation.


Scenen er sat. Ulla har haft brystkræft og sidder ængstelig i venteværelset sammen med sin mand, Keld, og venter på svar på nogle nye prøver. Overlægen giver dem beskeden om at kræften har spredt sig og at der nu kun er livsforlængende behandling tilbage at tilbyde. Sygeplejersken sidder gemt bag sin skærm, mens lægen giver en masse informationer, som hverken Ulla eller Keld kan kapere.

Overlægen nævner eksperimentel behandling, som Ulla med det samme siger, at hun ønsker. Lægen havde tydeligvis helst set at patienten gav sig mere tid til at overveje beslutningen, men går ud for at hente en masse informationsmateriale. Da hun vender tilbage er Keld opløst i gråd, mens Ulla er gået med sygeplejersken for at få et glas vand. Overlægen smiler akavet til Keld og kigger hurtigt ned i sine papirer igen, indtil Ulla og sygeplejersken vender tilbage. De får materialet og bliver bedt om at gå hjem og læse det grundigt igennem, og siger lægen farvel.
 
Cut.

Overhuset i Vejle var onsdag 30. marts rammen om en hel dags teaterworkshop, hvor både læger, sygeplejersker, forskere og patienter trænede og debatterede, hvordan alvorlige samtaler mellem de sundhedsfaglige og patienterne bliver så gode som overhovedet muligt.


Lade maskerne falde

Der var hyret professionelle skuespillere ind, for at spille nogle af de samtaler og situationer, som er hverdag og virkelighed for rigtig mange patienter, læger og sygeplejersker. Senere på dagen kom nogle af deltagerne også selv på scenen.
 

Teater workshop VS deltagere

Deltagerne på teater-workshoppen var en blanding af læger, sygeplejersker, forskere, designere og patienter. Yderst til venstre er det overlæge Lilli Sørensen, Ortopædkirurgisk Afdeling i Vejle.


- Jeg har fået skærpet min opmærksomhed på vigtigheden af at kunne være menneske som behandler sammen med patienten. At vi skal lade vores masker falde. Vi skal selvfølgelig stadig have vores faglighed, som er rigtig vigtig, men vi skal også evne at være i situationen og lade det komme, som kommer. Det har været fantastisk at øve sig i en slags teatersport, som vi har fået muligheden for i dag, sagde Lilli Sørensen, overlæge på Ortopædkirurgisk Afdeling i Vejle.

Teaterworkshoppen er en ny genre i ”Klar Tale” kurserne, som alle faggrupper med patientkontakt på Sygehus Lillebælt, har eller skal deltage i.
Det er Sygehus Lillebælts Enhed for Sundhedstjenesteforskning, der står bag ”Klar Tale” konceptet, og også det nye skud på stammen, teaterworkshop. Forskningsleder, Jette Ammentorp, havde store forventninger til dagen.

- Mine forventninger om, at vi ved at lave teaterworkshops kan få ny inspiration til vores kommunikationskurser, er helt klart blevet indfriet. Skuespillerne viste helt fantastisk godt, at dét at tage en beslutning ikke er afhængig af en hel masse informationer, men at man får den information, man har brug for, på det rigtige tidspunkt, sagde Jette Ammentorp.

Turde vise sin sårbarhed

Der var også en håndfuld patienter med til første halvdel af workshoppen, som kom med deres meget vigtige input til, hvad der skal til, for at føle sig mødt, hørt og forstået af personalet.

- Det der kendetegner en god samtale er, at patienten føler at de er blevet mødt både fagligt og emotionelt/eksistentielt. Det menneskelige møde kræver meget af os, fordi vi er så fastlåst i vores faglige roller. Teatermetoden gør først og fremmest dét, at det engagerer folk følelsesmæssigt, og viser helt tydeligt, hvor vigtigt det er, at vi som sundhedsfaglige er bevidste om, hvor stor en rolle det nonverbale sprog spiller. Men også at vi tør vise vores sårbarhed og empati og ikke gemme os bag vores faglighed, når det bliver svært, understreger Jette Ammentorp.

Der er planlagt en lignende workshop for alle underviserne på Sygehus Lillebælt den 26. maj.
Her vil der være fokus på, hvordan man som underviser hjælper personalet med de udfordrende patient-samtaler. 


Siden er sidst opdateret 31-03-2016.
Kontakt: Anna-Esther Nielsen - OUH



Sygehus Lillebælt | Telefon 76 36 20 00 | Send sikker e-mail til Sygehus Lillebælt