Gå til indhold
FORSIDEN | LÆS OP | REN TEKST | PRINT | SITEMAP |
Header

Sygehus LillebæltpilPresserumpilNyhederpilOpkald giver efterlevende ro i sindet

Opkald giver efterlevende ro i sindet

At blive ladt alene tilbage, når et familiemedlem dør, er svært. Derfor ringer sygeplejerskerne fra Organkirurgisk Sengeafsnit på Vejle Sygehus nu til de efterlevende pårørende for at følge op og høre, hvordan de har det.

 

Vejle Sygehus

Vejle Sygehus arbejder hele tiden på at inddrage de pårørende, da de er en vigtig ressource. Både for de ansatte men også for deres syge familiemedlemmer.

 

Tekst: Mikkel Dybtved-Ntarampa Andersen 
Foto: Charlotte Dahl, Sygehus Lillebælt

 

Når de praktiske gøremål i forbindelse med død og begravelse af nærtstående familiemedlemmer er overstået, oplever nogle pårørende til afdøde nærtstående familiemedlemmer, at det er svært at komme i gang med livet igen. Derfor er det nu som en del af arbejdet med pårørendeinddragelse på Vejle Sygehus blevet fast kutyme, at sygeplejersker fra Organkirurgisk Sengeafsnit ringer til de efterladte pårørende, hvis en patient er død på afsnittet. På det organkirurgiske sengeafsnit ligger der mange kræftpatienter, og det sker omkring en gang om ugen, at en patient dør. Opkaldet til de pårørende sker cirka tre til fire uger efter dødsfaldet.

- De fleste pårørende har mange spørgsmål om afslutningen af livet hos dem, de holdt af, og her kan det være rigtig godt at tale med en af de sygeplejersker, der var på vagt, den dag deres familiemedlem døde, fortæller en af initiativtagerne til telefonsamtalerne sygeplejerske Louise Koppelgaard Schaumann.

Afdelingen tilstræber, at det er den sygeplejerske, der var på vagt, når patienten dør, som ringer til familien. Alternativt vil det være en anden sygeplejerske, der har været tæt involveret i plejen omkring patienten. Det giver tryghed og troværdig for de pårørende, at det er en velkendt sygeplejerske, der foretager opkaldet.

Sygeplejerskerne oplever tit spørgsmål om smerter, angst eller uafklarethed i forbindelse med døden, og her er det vigtigt, at sygeplejerskerne fortæller sandheden.

- Vi fortæller, hvordan vi oplevede de sidste dage og timer, og om hvorfor vi handlede, som vi gjorde i de forskellige tilfælde, uddyber Louise Koppelgaard Schaumann.

Samtalerne gør, at de efterladte lettere kan huske, hvordan tingene reelt foregik, for meget er glemt i den stress og sorg, det kan være at miste et menneske, man holder af.

Pårørende er vigtige
På Sygehus Lillebælt er de pårørende en vigtig del af dagligdagen. Særligt når patienterne er meget syge.

- I løbet af et sygdomsforløb får vi rigtigt mange oplysninger fra de pårørende om patienterne og deres liv, og på den måde er de pårørende et vigtigt aktiv. De er med til, at vi kan yde en endnu bedre indsats for patienterne, siger Louise Koppelgaard Schaumann.

Men mange af de pårørende er også ofte i en stor krise, hvor der er behov for at drage ekstra omsorg for dem. Både i dagene op til en patient dør og i forløbet bagefter.

- Hos os er vi ikke bange for at sætte ord på, at livet nu er ved at nærme sig sin afslutning, og for mange patienter og pårørende er det en god anledning til at få snakket de sidste ting igennem, inden det er for sent, forklarer Louise Koppelgaard Schaumann.

Uanset hvordan forløbet og døden har været, er der spørgsmål og sorg efterfølgende, og samtalerne med sygeplejerskerne på afdelingen giver ofte en afklaring, og der er plads til omsorg.

- Vi skal huske, at sorg er en helt naturlig reaktion, og man må gerne være ked af det. Men nogle gange oplever vi, at de efterladte ikke rigtigt kan komme videre med livet, og på sigt kan disse udvikle det, der hedder kompliceret sorg. Her kan vi henvise til forskellige tilbud, hvor de pårørende kan få hjælp til at komme videre, uddyber Louise Koppelgaard Schaumann.

Måler effekten
Organkirurgisk Sengeafsnit på Vejle Sygehus måler løbende på effekten og ønsket om samtaler. Siden samtalerne startede i september måned 2017, har stort set alle efterladte sagt ja til at blive ringet op. Samtidig har de fleste sagt ja til at deltage i en spørgeskemaundersøgelse efter samtalen.

- Vi spørger, hvordan samtalen har været, og hvad vi kan gøre bedre, for på den måde bliver vi dygtigere, siger Louise Koppelgaard Schaumann.

Men det er ikke kun de efterladte, der får noget ud af samtalerne. Sygeplejerskerne får også noget.

- Nogle tror måske, at når patienten og deres pårørende er ude af øje, så er de også ude af vore sind, men sådan er det ikke, siger Louise Koppelgaard Schaumann og fortsætter.

- Jeg kan bedre udfylde min rolle som en sygeplejerske, der kan favne alle livets facetter, når vi kan hjælpe de pårørende gennem den svære tid, for det er også et vigtigt sygeplejearbejde.

- De pårørende støtter os med værdifuld viden i forløbet, og dermed støtter vi også dem, da der dermed er skabt en relation, som bygger på tillid, slutter Louise Koppelgaard Schaumann.

 

Nogle af de kommentarer afdelingen har fået.

  • Det var rart, at personalet også havde opmærksomhed på mig.
  • Det var rart at få talt om min mands død.
  • Det var dejligt at få gode råd om hjælp.
  • Det hele skete så hurtigt!
  • Godt at få afklaret, om han havde ondt eller ikke.
  • Efter samtalen ringede jeg til Kræftens Bekæmpelse.

Siden er sidst opdateret 27-03-2018.
Kontakt: Anna-Esther Nielsen - OUH



Sygehus Lillebælt | Telefon 76 36 20 00 | Send sikker e-mail til Sygehus Lillebælt