Gå til indhold
FORSIDEN | LÆS OP | REN TEKST | PRINT | SITEMAP |
Header

Sygehus LillebæltpilPresserumpilNyhederpilReceptionister på sygehuset skal tale med døve via tegnsprog

Receptionister på sygehuset skal tale med døve via tegnsprog

Fremover skal receptionister og stifindere på Sygehus Lillebælt kunne kommunikere med døve patienter via tegnsprog. Lige nu får det første hold kursister derfor undervisning i sproget, hvor de skal forstå og hjælpe patienterne via gestik og mimik.

Tekst: Søren Hygum Hansen, Sygehus Lillebælt
Foto: Charlotte Dahl, Sygehus Lillebælt

- Vi prøver med et ”M” og et ”O” - og så et ”P”. Det er den dér, hvor vi peger lidt med fingeren.

Oppe ved tavlen gennemgår læreren omhyggeligt hvert bogstav i alfabetet. Foran sidder fire elever og har blikket rettet mod hende – med armene rakt i vejret. De vrider og drejer fingrene i alle mulige og nærmest umulige retninger og forsøger på bedste vis at følge lærerens anvisninger.
- Så prøver vi med et ”R”. Der skal vi lige sno fingrene lidt, konstaterer læreren.

Én af de fire elever har svært ved at sno pege- og langefingeren og samtidig holde resten af fingrene bøjede.
- Jamen, så spjætter de andre fingre, siger hun og bryder ud i en smittende latter, der også får de tre andre elever til at grine højlydt.

Døve er begejstrede for hjælpen
Der er nok at lære og holde styr på, men der er også masser af overskud til at grine af sig selv og hinanden for fire medarbejdere i Sygehus Lillebælt, der er en del af det første hold receptionister og stifindere på sygehusene, der som noget nyt skal lære tegnsprog. Hver dag møder de i deres arbejde døve patienter, der ankommer til ét af sygehusene i Vejle eller Kolding eller til Rygcenter Syddanmark i Middelfart, og som kun kan forklare sig på tegnsprog.

Derfor lærer receptionisterne og stifinderne på i alt fire undervisningsdage de mest basale ord og udtryk på tegnsprog, som de kan bruge, når de for eksempel skal hjælpe en døv patient i receptionen i forhallen.
- Det har bare en stor effekt, hvis du kommer her som døv, og du kan se, at receptionisten gerne vil hjælpe dig. Og derfor er det rart at kunne spørge om nogle helt basale ting som ”hvad hedder du?", "hvornår bliver du hentet?" – eller at fortælle dem hvilken vej, de skal gå. Det er rart at kunne, så de ikke er helt på bar bund, når de kommer ind, siger én af eleverne, Helle Havn, der er receptionist på sygehusene i både Vejle og Kolding.
 

Tegnsprogskursus

Fire receptionister og stifindere i gang med at lære alfabetet - på tegnsprog.

Her på kursets anden dag har læreren, Mette Holter Brændeskov, der er tegnsprogstolk hos CFD Tolkebooking i Fredericia, især fokus på alfabetet, som hun gennemgår bogstav for bogstav. Håbet er, at eleverne dermed kan stave og forstå et ord via tegnsprog, hvis der er behov for det.
- Dét, at man giver de her medarbejdere undervisning i tegnsprog, viser en fantastisk tilgængelighed og imødekommenhed, og derfor synes jeg, at det er et super lækkert og anderledes initiativ. Normalt kæmper man som døv for at gøre sig forståelig, og de døve, jeg har haft kontakt med, er derfor også ret begejstrede for tiltaget, fortæller Mette Holter Brændeskov.

Til januar vil endnu et hold elever bestående af i alt 12 receptionister og stifindere fra Sygehus Lillebælt få undervisning i tegnsprog.
- Vi vil jo hele tiden gerne sætte patienten først, og dér, hvor vi kan se, at der er et behov, forsøger vi at imødekomme det behov. Og i det her tilfælde kan vi hjælpe døve patienter allerede, når de ankommer til sygehuset, fortæller funktionsleder i serviceafdelingen hos Sygehus Lillebælt, Lene Mortensen.

Kræver en god motorik
De fire elever lægger dog ikke skjul på, at det kræver sit at begå sig på et helt andet sprog – oven i købet uden at sige en lyd.
- Mange tegn betyder det samme, og det er svært at huske at få det hele koordineret. Det kræver en god motorik. Derfor er det svært, men også spændende og lærerigt, siger Linda Halberg Damgaard, der er stifinder på Vejle Sygehus.

Helle Havn er enig. Der er rigtigt mange ord og ikke mindst bogstaver på tegnsprog, der ligner hinanden, og hvor den eneste forskel på to bogstaver kan være, at langefingeren er bøjet. Men hun fortæller, at det allermest vigtige i virkeligheden er, at den døve patient føler sig velkommen – og føler sig forsøgt forstået.
- Man skal ikke være bange for at give udtryk over for en døv patient, der kommer ind, at man gerne vil hjælpe vedkommende - og at man gerne vil kommunikere med vedkommende. Det er det mest vigtige. Og derfor lærer vi på det her kursus, at det betyder rigtigt meget, hvad du udstråler, siger hun.

På den næste kursusdag skal de fire elever lære en række farver, sætninger og specialord på tegnsprog, der har direkte tilknytning til dagligdagen på sygehusene. Det kan for eksempel være ord som ”sygeplejerske”, ”CPR-bevis” eller ”elevator”.

Helle Havn ser frem til - for alvor - at tage det nye sprog, hun er ved at lære, i brug.
- Når én af vores døve patienter en dag kommer hen til mig, vil jeg for eksempel kunne sige: "Du bliver hentet klokken dét". Så glæder jeg mig til at se smilet i hendes ansigt, når hun ser: "Hey, hun vil gerne det her", siger hun.
 

Tegnsprogstolk
Tegnsprogstolk Mette Holter Brændeskov bruger mimik og bevægelser i sin undervisning.


 


Siden er sidst opdateret 04-12-2018.
Kontakt: Anna-Esther Nielsen - OUH



Sygehus Lillebælt | Telefon 76 36 20 00 | Send sikker e-mail til Sygehus Lillebælt